Prag 2001

Korturné til Prag 2001

- Af Jacob Mathiasen

Lørdag d. 13/10-2001 kl. 6.45 mødte 43 mere eller mindre søvnige mennesker op ved Christianskirken. Grunden til dette var, at koret skulle på tur til Prag. Koret har i gennem årene været på mange ture rundt omkring i Europa og har bl.a. besøgt lande som Skotland, England, Polen, Tyskland, Norge, Sverige, Frankrig og Holland. I år var det så Tjekkiet, der stod for tur. Lørdag eftermiddag kom vi til Berlin hvor vi skulle overnatte. Efter indkvarteringen på en udmærket hotel 100 m fra Kurfürstendamm gik vi en lille tur bl.a. forbi Gedächtniskirche, som blev bombet under Anden Verdenskrig.

Efter morgenmaden søndag, hvor der udover almindelige morgenmadsprodukter også var pizza og chokoladekage, gik turen videre mod Prag. Kort efter vi havde passeret den tysk/tjekkiske grænse, gjorde vi holdt i byen Terezin hvor vi skulle ind og se Theresienstadt (Den lille Fæstning). Fæstningen er fra sidst i 1700-tallet, og blev lige fra begyndelsen brugt som fængsel. I 1940 blev den taget i brug som et af fængslerne for Gestapo i Prag. Der passerede under Anden Verdenskrig næsten 32.000 fanger, hvoraf ca. 2.500 døde som følge af dårlige levevilkår. Efter den korte rundvisning var der ca. en times kørsel til vores hotel i Prag.

Mandag morgen blev vi hentet på vores hotel af en svensk guide, som tog os med på en byrundtur. Selve rundturen startede ved Krudttårnet ved Folkets Hus, gik gennem Prags centrum over Karlsbroen og sluttede oppe ved Prags Borg, som ligger højt hævet over byen. Om eftermiddagen kunne man tage rund i Prag på egen hånd. En del tog ud på et marked, hvor man kunne ”prutte” om prisen og derved bl.a. købe en masse billigt tøj.

Tirsdag tilbød vores chauffør at køre en tur ud til nogle drypstenshuler et stykke uden for Prag. Hulerne var meget smukke og betagende, og er ca. 30 millioner år gamle. Andre var taget på Teknisk Museum, hvor der var gamle biler, cykler, flyvere og lokomotiver. Der var også et meget spændende rum om akustik. Om eftermiddagen havde vi korprøve i Jomfru Maria Kirken, hvor vi skulle medvirke til højmessen kl. 18.15. Kirken er en meget flot kirke og det er Prags første Barok kirke. Korsangen til højmessen gik rigtig godt. Men kirkens præst havde misforstået, hvor vi kom fra. Han sluttede nemlig højmessen med at sige tak til koret fra Holland.

Onsdag formiddag blev brugt til at udforske Prag i små grupper, og kl. 15.00 mødtes vi alle foran Skt. Ursula Kirken. Her skulle vi både synge til højmessen og lave koncert. Det var en utrolig flot kirke. Højmessen gik godt, men forbi vi skulle gå frem og tilbage mellem orglet og pladsen nede i kirken, var der flere, der troede, at koncerten var slut. Men et par nonner, de trofaste forældre og hvem der ellers var med på turen blev til sidste tone. I denne kirke troede præsten at vi kom fra en katolsk kirke.

Torsdag morgen tog vi afsted til borgen Karlstejn, der ligger lidt mere end en times kørsel uden for Prag. Endnu en svensk guide var med fra vores hotel, og fortalte undervejs om Prags sociale forhold. Turen til Karlstejn gik gennem et utroligt smukt område, der er med på UNESCOs liste over verdens mest bevaringsværdige områder. Dernæst begyndte vi opstigningen til selve borgen, en lille gåtur på et par kilometer. Det tog lidt hårdere på nogen end på andre, da det gik stejlt opad. Vores guide overlod os derpå til en anden kvindelig tjekkisk engelsktalende guide, der viste os rundt på borgen. En ganske spændende tur. På vej ned fra borgen købte vi ind til fælles frokost ved den lokale købmand. Her tømte vi deres brødbeholdningen. Udover brød købte vi en del pålæg og bananer. Denne frokost løb op i hele 2,50 kr. pr. mand.

Fredag morgen kl. 7.45 blev bussen pakket og kursen sat mod Danmark. Bussen blev kørt af en tjekkisk buschauffør indtil Dresden, hvor vores egen chauffør tog over. Men ved den tjekkiske grænse var der en meget lang kø af turistbusser. 2/3 af alle busserne var danske. Her holdt vi i cirka halvanden time. På hjemturen blev der vist film i bussen bl.a. Olsen Banden på Sporet, Kærlighed ved første hik og Mr. Bean. Hele hjemturen kig som planlagt, og det var en bus fyldt med trætte og meget tilfredse mennesker der kl. 23.07 fredag aften ankom til Christianskirken.

En vellykket tur med masse af godt socialt samvær, god stemning, god sang og billig mad.